• خانه
  • علم و دانش
  • ایجاد «خانه خلاق و نوآوری رسانه مهر»؛ رسانه‌های حوزه صنایع فرهنگی به میدان می‌آید تا زیست بوم این حوزه گسترش یابد

ایجاد «خانه خلاق و نوآوری رسانه مهر»؛ رسانه‌های حوزه صنایع فرهنگی به میدان می‌آید تا زیست بوم این حوزه گسترش یابد

کیوسک خبر: تفاهم‌نامه حمایت از ایجاد «خانه خلاق و نوآوری رسانه مهر» امضا شد.

این تفاهم‌نامه در راستای سیاست‌های کلی کشور برای توسعه و ایجاد زیست بوم صنایع فرهنگی و خلاق و بهره گیری از فناوری های نرم و رسانه‌های حوزه صنایع فرهنگی و هنری منعقد شد و به امضای پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، اسماعیل قادری‌فر رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و محمد شجاعیان مدیرعامل خبرگزاری مهر رسید.

پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در این مراسم گفت: انعقاد این تفاهم نامه همزمان با روز فرخنده ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام، مصادف شده است و پیش از هر چیز می‌خواهم از زحمات گروه فناوری و دانش خبرگزاری مهر برای تلاش برای فرهنگسازی و ترویج گفتمان علم و فناوری، انعکاس رویدادهای نوآورانه، معرفی دستاوردهای شرکت های خلاق و دانش‌بنیان تشکر کنم.

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جموری، در ادامه افزود: خبرگزاری مهر به عنوان یک خبرگزاری انقلابی با دامنه اثرگذاری گسترده، در راستای ترویج اقتصاد خلاق و فناوری های نرم و صنایع خلاق، تلاش قابل توجهی از خود نشان داده است. گروه رسانه‌ای مهر بسیاری اوقات مطالبه‌گر بوده و در جریان تلاش معاونت برای جذب حمایت حداکثری نهادهای مختلف در کنار خیل عظیم فعالان دانش‌بنیان، نوآور و خلاق ایستاد و صدای رسای جوانان نوآور ایران اسلامی بود.

بدون توجه رسانه‌ها رویدادهای زیست بوم نوآوری مانند سخن گفتن بدون کلام است

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با اشاره به اهداف بنیادین رسانه شاخص در کشور، گفت: بدون اهتمام و توجه رسانه‌ها، همه رویدادهای انجام گرفته در زیست‌بوم نوآوری کشور، مانند سخن گفتن بدون تکلم است. رسانه پژواک دهنده گفتمان‌ها و تلاش‌های هر روزه است. این نهاد رسانه است که با امیدافزایی، کارها را معرفی جامعه را با نشاط و پویا و سرپا نگاه می‌دارد.

در معاونت علمی آغاز و شکل دهی به شرکت های خلاق تحقق یافت

کرمی در توضیح تفاوت‌های دو زیست‌بوم دانش‌بنیان و صنایع نرم و خلاق، افزود: در آغاز راه دوره جدید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، متوجه شدیم که بسیاری از افراد نوآور و شرکت های خلاق وجود دارند که در چهارچوب‌های متعارف قانون شرکت های دانش‌بنیانی نمی‌گنجند، اما محصول، ایده و خدمت و طرح آنها نوآورانه و خلاق است. از این رو با موافقت دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، برنامه توسعه و حمایت از زیست‌بوم صنایع نرم و خلاق، و شرکت‌های خلاق، در معاونت علمی آغاز و شکل دهی به شرکت های خلاق تحقق یافت.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، گفت: سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یک سازمان معظم و بزرگ که مجری اصلی تبلیغ دین و شعائر دینی و انقلابی در جامعه است، ظرفیت‌های گسترده‌ای در حوزه نوآوری و خلاقیت‌های فرهنگی در اختیار دارد. از این رو بر اساس تفاهم نامه منعقده میان رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، همکاری‌های متنوعی در حوزه زیست بوم فناوری های نرم و صنایع فرهنگی میان این دو نهاد شکل گرفت. ایجاد خانه خلاق و نوآوری تبیان با موسسه فرهنگی تبیان و خانه خلاق و نوآوری بهارستان با حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، و ستاد فناوری های نرم و هویت ساز برای این همکاری دوجانبه در اواخر سال ۱۳۹۹ ممکن شد.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، افزود: در حال حاضر نیز توافقنامه تاسیس «خلاق و نوآوری گروه رسانه‌ای مهر»، تلاشی است در راستای توسعه همکاری‌های دوجانبه میان ستاد فناوری های نرم و خلاق با خبرگزاری مهر خانه‌های خلاق یکی از اصلی‌ترین بازیگران زیست‌بوم صنایع نرم و خلاق هستند و با توجه به وجود ظرقیت‌های گسترده در کشور، و مزیت های ملی و بومی در مراکز استان‌ و شهرها در حال راه اندازی خانه های خلاق هستیم که از جمله آنها می توان به خانه های خلاق زاهدان ، کاشان، گرگان، قزوین و تهران اشاره کرد.

کرمی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های سازمانی و نیروی انسانی گروه رسانه ای مهر، گفت: خانه خلاق و نوآوری مهر می تواند به یک نقطه درخشان در زیست‌بوم تبدیل شود. امید داریم که تفاهم نامه امروز، در ظرف ۳ ماه آینده به صورت کامل اجرایی شود. فعالان رسانه‌ای و فارغ‌التحصیلان این حوزه باید بتوانند در این خانه خلاق و مرکز نوآری جدید، ایده‌های خود را به شرکت‌های پویا و مستقل در حوزه رسانه و فرهنگ و هنر تبدیل کنند. بیش از نیمی از فارغ التحصیلان دانشگاهی دانشجویان رشته های علوم انسانی فرهنگ، هنر هستند باید برای فارغ التحصیلان این حوزه در خانه های خلاق چاره اندیشی کرد خانه های خلاق می توانند محل زایش و پرورش استارت آپ های علوم انسانی و هنر و کاربردی و تجاریسازی تولیدات علوم انسانی و مطالعات فرهنگی باشند تا نقش مؤثر این مطالعات نیز در جامعه دیده شود.

با کمک رسانه‌ها فرهنگ دانش‌بنیانی در جامعه طنین انداز شد

همچنین اسماعیل قادری فر معاون توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز در جریان عقد این تفاهم نامه، گفت: خوشبختانه ارتباط ما با رسانه‌های انقلابی که خبرگزاری مهر نیز یکی از تاثیرگذارترین آنها است، مانند همیشه بسیار خوب است، این رسانه‌ها کمک کرده‌اند تا پیام و فرهنگ دانش‌بنیانی و خلاقیت، در درون جامعه طنین‌انداز شود.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، افزود: نقش خبرگزاری مهر برای تبیین فرهنگی موضوع، دانش‌بنیانی نیز بسیار حائز اهمیت است. زیرا در صورتی که از طریق رسانه‌ها، فرهنگ‌سازی لازم انجام نگیرد و فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان و صنایع فرهنگی و خلاق در درون جامعه ساری و جاری نشود، ممکن است با تغییر مدیران تلاش‌های انجام گرفته در این راه، دچار افول شود.

وی گفت: این خبرگزاری به واسطه ارتباط با سازمان تبلیغات و اهداف انقلابی آن برای تبیین انقلاب و جریان گام دوم، می‌تواند، به بلندگوی موثر جوانان مومن، انقلابی و نوآوری تبدیل شود که می‌خواهند در مسیر اعتلای فرهنگی و دانشی کشور، گام بردارند.

قادری فر، افزود: این رسالت ما است تا برای خنثی‌سازی سلطه و کید استکبار جهانی، در هر سمت و جایگاهی که هستیم برای توسعه علمی، فرهنگی و نوآوری در کشور گام برداریم. ان شاالله که این تلاش‌ها، به لبخند رضایت رهبر انقلاب، منتهی شود.

تلاش برای ارائه تصویری نوین و خلاق از فعالیت رسانه‌ای ادامه دارد

در ادامه محمد شجاعیان مدیرعامل گروه رسانه‌ای مهر، نیز در این مراسم گفت: ابتدای راه اندازی گروه رسانه‌ای مهر با مجموعه‌ای از اتفاقات خوب همراه بود. مجموعه ای از نوآوری در دو دهه اخیر در این گروه رسانه شکل گرفته است. روزنامه تهران تایمز با توجه ویژه به تحولات بین الملل در ابتدای انقلاب در این مجموعه تاسیس شد که در عصر خود، حرکت و رویکردی نوآورانه محسوب می‌شد.

شجاعیان افزود: این مجموعه تحت مدیریت سازمان تبلیغات است که بزرگترین مجموعه تبلیغی متوجه به امر رسانه است. تلاش مدیر سازمان تبلیغات رساندن حداکثری پیام انقلاب است و خبرگزاری مهر نیز بر این اساس، تلاش دارد تا تصویری نوین‌تر، خلاق و پویا از فعالیت رسانه‌ای ارائه کند.

وی گفت: یکی از مهمترین محورهای فعالیت در خبرگزاری مهر، توجه و اهتمام ویژه به عنصر سرمایه انسانی است. سرمایه انسانی جوهر و اساس هر فعالیت رسانه‌ای مثمر ثمری است و ماحصل این تفکر نیز تاسیس خانه خلاق و نوآوری رسانه مهراست. همچنین یکی از ظرفیت‌های خانه خلاق و نوآوری جدید، اتصال آن به یک نهاد بزرگ به نام سازمان تبلیغات و ظرفیت‌های عظیم فرهنگی و نرم آن است.

مدیرعامل گروه رسانه‌ای مهر، با اشاره به زیر ساخت‌های موجود در این خبرگزاری، گفت: یکی دیگر از مزیت‌های خانه خلاق و مرکز نوآوری مهر، امکان همکاری با حوزه هنری، است. الحمدالله، حوزه هنری در سال‌های اخیر، توانسته است به تنهایی به یک عنصر موثرو بسیار تاثرگذار در درون کشور تبدیل شود. این حوزه در مسائل فرهنگی و هنری جریان‌ساز است و از طریق هم‌افزایی همه این نهادها، می‌توان مرکز خلاق و نوآور جدید را به مرکزی برای ایجاد جهش در فعالیت‌های نوآورانه و فرهنگی تبدیل کرد.