• خانه
  • سیاسی
  • مجلس
  • تغییر هندسه حرکت پارلمان در کارزار هسته‌ای/ مجلس به ترور شهید فخری‌زاده پاسخ می‌دهد

تغییر هندسه حرکت پارلمان در کارزار هسته‌ای/ مجلس به ترور شهید فخری‌زاده پاسخ می‌دهد

کیوسک خبر: نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز در نشستی غیرعلنی به بررسی ابعاد ترور شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای کشورمان و چگونگی پاسخ به این ترور پرداختند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیش از آغاز جلسه علنی امروز یکشنبه ۹ آذر ماه، در نشستی غیر علنی به بررسی ابعاد حادثه ترور شهید فخری زاده پرداختند و برای واکنش مناسب نیز تصمیماتی گرفتند.

بعد از پایان نشست غیر علنی، محمدباقر قالیباف با تشریح جزئیاتی از این جلسه غیر علنی تصریح کرد: دشمن جنایتکار پشیمان نمی‌شود مگر با واکنشی قوی که هم در مقابل خطاهای احتمالی آینده دشمن بازدارندگی ایجاد کند و هم بابت این جنایات از آنها انتقام بگیرد.

وی اظهار داشت: در همین راستا علاوه بر انتقام بازدارنده از عاملان و آمران شهادت شهید فخری‌زاده وظیفه همه قوا و سازمان‌ها و نهادهای مربوطه است که تهدید این ضایعه اسفناک را به فرصتی برای قوی شدن در عرصه‌های مختلف اقتصادی، امنیتی، دفاعی و هسته‌ای تبدیل کنند و همچنین از فرستادن هرگونه سیگنال ضعف یا اعتماد به سیستم سیاسی آمریکا پرهیز کنند

طرح عبور از تحریم‌ها نهایی می‌شود

رئیس مجلس با اشاره به واکنشی که مجلس به این ترور خواهد داشت، گفت: مجلس در حدود وظایف و اختیار خود، فوریت طرحی را در ۱۳ آبان تصویب کرد و در همین جلسه غیرعلنی امروز صبح به مجلس همان طرح مورد بحث قرار گرفت و ان‌شاءالله در همین هفته این طرح نهایی خواهد شد.

وی افزود: این طرح باعث تقویت صنعت و دستاوردهای عملی دانشمندان هسته‌ای می‌شود و زمینه عبور از تحریم‌ها را برای ایران ایجاد می‌کند. این قانون در کنار واکنش‌های دیگر دستگاه‌های مرتبط علاوه بر احیای صنعت هسته‌ای ایران، باعث بازدارندگی در مقابل دشمن و امنیت خاطر مردم می‌شود. همچنین به دشمن نشان می‌دهد که محاسباتش کاملاً غلط بوده است و تا به تعهداتی که یکطرفه در رفع تحریم‌ها زیرپا گذاشته عمل نکند، ایران نیز به تعهداتش عمل نخواهد کرد.

وی اضافه کرد: همچنین برای دشمن روشن خواهد شد جنایاتی که در این ماه‌ها دیده‌ایم، نه تنها اجماع داخلی برای انتقام از آنها را ایجاد می‌کنند، بلکه در برنامه هسته‌ای جهش خواهد آفرید.

جزئیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها

اشاره رئیس مجلس به طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» بود که فوریت آن با ۱۹۶ رای پیش از این به تصویب رسیده بود.

بر اساس این طرح سازمان انرژی اتمی موظف است ظرف مدت دو ماه پس از تصویب این قانون، سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در تاسیسات شهید علی محمدی فردو تولید و در داخل کشور ذخیره کند. در جهت تحقق ظرفیت یکصد و نود هزار سو غنی سازی، سازمان انرژی اتمی، مکلف است پس از تصویب این قانون، ظرفیت غنی سازی و تولید اورانیوم غنی سازی شده با سطح غنای متناسب هر یک از مصارف صلح آمیز کشور، به میزان ماهانه حداقل ۵۰۰ کیلوگرم افزایش دهد.

در همین حال سازمان انرژی اتمی موظف است ظرف مدت ۳ ماه عملیات نصب، تزریق گاز، غنی سازی و ذخیره سازی مواد را تا درجه غنای مناسب، با حداقل ۱۰۰۰ عدد ماشین IR-۲ m در بخش زیرزمینی تاسیسات شهید احمدی روشن نطنز آغاز کند.

در صورت تصویب نهایی همچنین سازمان انرژی اتمی مکلف است در همین بازه زمانی، هرگونه عملیات غنی سازی و تحقیق و توسعه با ماشین‌های IR-۶ را به تاسیسات شهید علی محمدی فردو منتقل کرده و عملیات غنی سازی را با حداقل ۱۶۴ ماشین از این نوع آغاز نموده و آن را تا انتهای سال ۱۳۹۹ به ۱۰۰۰ ماشین توسعه دهد.

سازمان انرژی اتمی ایران وظیفه دارد، راکتور ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراک را که به موجب برجام در حال بازطراحی و بهینه سازی می‌باشد، ظرف مدت ۴ ماه از تاریخ تصویب این قانون با برنامه زمانبندی معین از طریق احیای قلب راکتور به شرایط قبل از برجام برگرداند.

دولت موظف است بر اساس بند‌های ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.

پس از ۳ ماه از تصویب این قانون، اگر روابط بانکی ایران در اروپا و میزان خرید نفت توسط آن‌ها از ایران به شرایط عادی و رضایت بخش بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف نماید.

چنانچه پس از ۳ ماه از تصویب این قانون طرف‌های مقابل برجام به اجرای تعهدات خود در برجام بازگشته باشند، دولت مکلف است پیشنهاد اقدام متقابل ایران در بازگشت به تعهدات برجامی را به مجلس ارائه کند.

تصویب دو فوریت اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۹ آذر) همچنین دو فوریت طرح اقدام راهبری برای لغو تحریم‌ها را تصویب کردند. از ۲۴۶ نماینده حاضر در صحن علنی، ۲۳۲ رای مثبت پاسخ وکلای ملت به اقدام استکبار جهانی در ترور و به شهادت رساندن شهید محسن فخری زاده بود.

نمایندگان مجلس بعد از رای قاطع به این دو فوریت شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل و االله اکبر سردادند.

تغییر هندسه حرکت مجلس در موضوع هسته‌ای

علاوه بر این فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم امروز در صفحه شخصی خود در توئیتر اعلام کرد: خون شهید والامقام ‎ فخری زاده هندسه حرکت ‎مجلس انقلابی در کارزار هسته‌ای را دچار تغییر می‌کند.

وی همچنین نوشت: اینک اراده مجلس معطوف به ۴ موضوع محوری خواهد بود که شخصا پیگیر آنها خواهم بود.
۱) آغاز غنی سازی ۲۰ درصد
۲)اخراج کلیه بازرسان آژانس
۳)قطع همکاری با آژانس
۴)خروج از برجام

مجلس جلسه فوق العاده برگزار می‌کند

سخنگوی هیات رئیسه مجلس هم در همین راستا از تشکیل جلسه فوق العاده مجلس برای تصمیم گیری در خصوص اقدام متقابل در راستای ترور شهید فخری زاده خبر داد.

محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست علنی پارلمان با اشاره به جزئیات جلسه غیر علنی امروز مجلس گفت: مقرر شد طرحی که در کمیسیون امنیت ملی مجلس در حال بررسی است هرچه سریع تر نهایی شده و گزارش آن به صحن علنی مجلس ارائه شود. البته با درخواستی که مطابق ماده ۱۰۰ آئین نامه داخلی مجلس جلسه فوق العاده تشکیل شود و نهایتا تا روز چهارشنبه هفته جاری نهایی شود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اقدام مذکور گامی است که مجلس شورای اسلامی برمی دارد از این رو دستگاه های امنیتی و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تدابیر و تمهیدات لازم را براساس وظایف خود در راستای برخورد با این جنایت بزرگ در نظر خواهند گرفت؛ این جنایت بزرگ در آستانه جنایت دی ماه و شهادت سردار سلیمانی انجام شده که باید پاسخ متناسب به آن داده شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: اقدامات باید طوری طراحی شود که نقشه دشمنان خنثی شود و در راستای تامین منافع ملی گام موثر برداریم.

بعدازظهر روز جمعه عناصر تروریست مسلح، خودرو محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را در آبسرد دماوند مورد حمله قرار داد و بعد از انتقال به بیمارستان، به شهادت رسید.