کرونا قوی تر شده است / به‌زودی برگ برنده‌ای امیدبخش با همکاری بسیج ارائه می‌کنیم

کیوسک خبر: وزیر بهداشت گفت: امیدواریم تا یک ماه آینده برگ برنده‌ای را برای امید بخشی به ملت ایران و دلخوشی مقام معظم رهبری ارائه کنیم.

سعید نمکی وزیر بهداشت در مراسم طرح تکمیلی مدیریت کرونا در کشور که توسط سازمان بسیج مستضعفان (طرح شهید سلیمانی) در وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: سرزمینی با تنوع اقلیم و آب و هوا و فرهنگ‌های مختلف داریم که نیازمند حضور تیم‌های زیادی در کنار یکدیگر است، اما نباید به صورت جزیره‌ای کار کرد.

وی بیان کرد: فکر می‌کنم آمیزه‌ای از دو طرح وزارت بهداشت و سازمان بسیج را به عنوان یک مجری واحد و تقسیم میدان کار می‌توان اجرایی کرد. این میدان کار می‌تواند میدان جغرافیایی و میدان فعالیتی باشد. دفعه قبل ثابت کردیم در بازه زمانی دو ماهه با لطف خدا و هم افزایی انجام شده و حمایت مقام معظم رهبری، توانستیم تعداد مرگ‌ها را به ۳۰ نفر برسانیم و ۷۸ میلیون نفر را در بازه زمانی کوتاه غربالگری کنیم. این بضاعت و دانش را داریم و بیمارستان‌ها بسیار هوشمندتر هستند.

نمکی گفت: وقتی در گیلان و قم گرفتار کرونا شدیم، بسیاری از موارد درمان را نمی‌دانستیم. حتی نقش اکسیژن را به اندازه امروز پر رنگ نمی‌دانستیم. اشراف پیدا کردیم که ضعف ما در زمینه درمان و پیشگیری کجاست. اگر روزهای اول علامت دار شدن بیمار از پروتکل مشخصی استفاده کنیم، به مراتب موثرتر از پروتکل‌های دیگر است. در دنیا نیز این دانش بیشتر شده است. جاهل‌ترین دانشمند امروز ما کسی است که بگوید ویروس کرونا را خوب می‌شناسد. می‌تواند بگوید که این ویروس را از ۶ ماه پیش بهتر می‌شناسد، اما نمی‌توان گفت که آینده ویروس را پیش بینی می‌کند.

وزیر بهداشت بیان کرد: بارها گفتم که خدا نکند پدیده جهش در ویروس کرونا اتفاق بیفتد، زیرا همه معادلات را به هم می‌زند. دیشب تغییرات ژنوم ویروس را بررسی می‌کردم که متاسفانه در ژنوم ویروس اتفاقاتی افتاده که هم در بیماری زایی و هم در قدرت سرایت موثر است.

وی افزود: در اروپا مرگ ۵۵۰ نفری در فرانسه ناشی از تغییرات ژنتیکی ویروس است. برخی می‌گفتند این ویروس مانند بقیه کرونا ویروس‌ها به سمت خاموشی می‌رود، اما این اتفاق نیفتاد و قدرتمندتر شده است. این ویروس به سمت چموشی می‌رود.

نمکی گفت: ویروس کرونا دو مسیر را طی می‌کند. اول رفتن به سمت خاموشی و آرامش و دوم به سمت چموشی و سرکشی که بسیار خطرناک است. پیش بینی من این بود که ویروس کرونا به سمت خاموشی و آرامش نمی‌رود. در نتیجه باید وفاق و همدلی برای مبارزه با کرونا را بیشتر کرده و هم باید تقسیم کار را به شکلی انجام بدهیم که زودتر به نتیجه برسیم.

وی بیان کرد: امیدواریم تا یک ماه آینده برگ برنده‌ای را برای امید بخشی به ملت ایران و دلخوشی مقام معظم رهبری ارائه کنیم.

وزیر بهداشت اظهار کرد: همدلی و وفاق با وزارت بهداشت را به عنوان یک سرمایه در نظام جمهوری اسلامی و گردهمایی زیر خیمه رهبری، یک توفیق برای نظام سلامت می‌دانیم. در اولین روزهایی که ما با ویروس کرونا درگیر شدیم، یکی از سرمایه‌های ما، سرمایه عظیم سازمان بسیج اعم از بسیج جامعه پزشکی و بقیه دستگاه‌ها بود. وقتی اعلام کردیم که حدود ۳۰۰ هزار اکیپ را برای بیماریابی در قالب سامانه ۴۰۳۰ و حضور فیزیکی راه می‌اندازیم، عده‌ای که از این ظرفیت بی بدیل خبر نداشتند، آن را یک لاف تلقی کردند.

وی افزود: وقتی اعلام کردیم که قرار است از این بضاعت استفاده کنیم، عده‌ای گفتند که استفاده از این ظرفیت به عنوان یک بدنه غیرکارشناسی و بردن به سمت یک ویروس پیچیده، کار خطای وزیر بهداشت است. برخی گفتند که ای کاش این موضوع را در جمع کوچک‌تر آزمایش می‌کردیم و گفتم که این را ۳۰ سال پیش وقتی برای فلج اطفال و بهداشت همگانی از ظرفیت بسیج استفاده کردیم، آزموده‌ایم.

وزیر بهداشت ادامه داد: توانستیم در طول ۶۰ روز تعداد مرگ‌ها را به یک پنجم کاهش بدهیم و همچنین توانستیم میزان بستری‌ها را به کمترین حد برسانیم. بارها گفتم که از گوشه‌های زمین در دقیقه ۹۰ به دلیل خوش باوری و ساده انگاری گل می‌خوریم.

نمکی گفت: مدت‌هاست منتظر همکاری جدید در شرایط پیچیده و سخت هستیم. اعتقاد من این است که جز با شیوه جهادی و بسیجی، راهکاری برای برون رفت از بحران‌های کشور نداریم. در شرایطی که در سخت‌ترین روزهای تحریم قرار داریم و بضاعت‌های اقتصادی نسبت به تقاضا هماهنگ نیست، به جز استفاده از این ظرفیت راهی نداریم. وقتی می‌گوییم همکاری بین بخشی، فقط منظور سازمان بسیج نیست، بلکه چتری برای جلب مشارکت همه دستگاه‌هایی است که بسیجی فکر می‌کنند و جهادی کار کردن را قبول دارند و همه کسانی که تجربه دفاع مقدس را در اداره کشور به عنوان یک راهکار مناسب باور دارند.

وی بیان کرد: اعتقاد داریم که کشور را نمی‌شود بدون بهره وری از تجربه دفاع مقدس و کار جهادی از بن بست‌های سخت بیرون برد. روش‌های کپی شده از شیوه‌های بیرونی هرگز نمی‌تواند ما را از فشارها در عرصه اقتصاد و نظام سلامت بیرون ببرد.