• خانه
  • علم و دانش
  • بر پایه ویروس مهندسی شده سرخک؛ نمونه اولیه واکسن نسل جدید کرونا ساخته شد

بر پایه ویروس مهندسی شده سرخک؛ نمونه اولیه واکسن نسل جدید کرونا ساخته شد

کیوسک خبر: نخستین نمونه واکسن کرونا مبتنی بر ویروس سرخک در کشور تولید شد. این واکسن به عنوان نسل پیشرفته و سوم ساخت واکسن و فناوری در مرز دانش شناخته می‌شود. این واکسن در آزمایشگاه جامع دانشگاه علوم پزشکی تهران رونمایی شد.

بابک نگاهداری مدیر گروه بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مراسم معرفی این واکسن نوترکیب، با اشاره به تولید نمونه اولیه واکسن کرونا در کشور، گفت: نخستین نمونه واکسن کرونا مبتنی بر ویروس سرخک در کشور تولید شد. این واکسن به عنوان نسل پیشرفته و سوم ساخت واکسن و فناوری در مرز دانش شناخته می شود.

وی افزود: این واکسن توسط شرکت دانش‌بنیان هوم ایمن‌زیست‌فناور و دانشگاه علوم پزشکی تهران و با حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی تولید شده است.

به گفته نگاهداری، تولید این واکسن یک دستاورد بزرگ فناورانه است که ایران را به لیست کشورهای در حال ساخت واکسن کرونا افزود. این کار با تلاش ۲۰ نفر از متخصصان و فارغ التحصیلان داخلی و مشارکت شرکتی خارجی انجام شده است. واکسن کرونا از ویروس زنده تکثیرشونده و با مهندسی ژنوم ویروس تولید شده است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان هوم ایمن‌زیست‌فناور ادامه داد: برای این کار ابتدا ژن ویروس کرونا سنتز و استخراج و به ویروس سرخک وارد شد. این کار یک ویروس جدید و نوترکیب ایجاد کرد. این واکسن تولید شده جدید هم برای سرخک و هم برای کرونا قابل استفاده است.

وی همچنین بیان کرد: آبان‌ماه امسال وارد فاز حیوانی این واکسن می‌شویم. این کار هم در داخل و هم بیرون از مرزهای کشور انجام می‌شود تا در صورت تولید انبوه، قابلیت رقابت با محصولات خارجی را داشته باشد.

مدیر گروه بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه گفت: این فناوری در اختیار شرکت‌هایی از آلمان، روسیه و فرانسه و دو شرکت آمریکایی است.

به گفته وی، این واکسن بر مبنای دو ژن N و S ویروس کرونا تولید شده است و تا آخر سال فاز انسانی و صنعتی آن را هم در دستور کار داریم. تولید انبوه آن هم پس از اخذ مجوزهای لازم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام‌ خمینی آغاز می‌شود.

نگاهداری افزود: واکسن مبتنی بر روش‌های تولیدی قدیمی توسط چین با قیمتی بین ۱۵ تا ۶۰ دلار به فروش می‌رسد اما محصول ما با قیمتی معادل ۶ تا ۱۰ دلار به بازار عرضه می‌شود. یعنی یک دهم قیمت محصولات خارجی.

مدیر گروه بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: این واکسن مبتنی بر ویروس سرخک تولید شده است. ایران هم سابقه طولانی در تحقیقات و پژوهش های علمی در مورد سرخک دارد، بنابراین می‌توان گفت این واکسن یک محصول کاملا ایمن و قابل اعتماد است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم این واکسن امکان جایگزینی با واکسن فعلی سرخک اطفال را هم داشته باشد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان هوم ایمن‌زیست‌فناور همچنین بیان کرد: به دلیل نیاز جامعه این واکسن به صورت تزریق در عضله تولید شده است؛ اما در آینده امکان تولید آن به شکل اسپری هم وجود دارد.

به گفته نگاهداری، این واکسن امکان تولید یک میلیون دز در ماه را دارد؛ اما اگر شرایط فراهم شود می‌توانیم ماهی تا ۱۰ میلیون دز هم تولید کنیم.

وی افزود: این محصول با تلاش جوانان این مرز و بوم تولید شده و حاصل اعتماد به جوانان است. ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی حمایت‌های قابل توجهی از این جوانان داشت و به ظرفیت‌های دانشی آنها اعتماد کرد. این واکسن هم مزد باور به‌ آنها است.

مدیر گروه بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به دیگر تولیدات این شرکت، گفت: ما تاکنون ۳ محصول استراتژیک در حوزه ویروس‌های نوترکیب تولید کرده‌ایم اما به آنها جنبه خبری ندادیم‌.

به گفته نگاهداری، امروز باید از این دستاورد می‌گفتیم چون جامعه به امید نیاز دارد. باید مردم بدانند که جوانانشان با تلاشی شبانه‌روزی به دنبال تولید واکسن کرونا و حذف این‌ بیماری از کشور هستند.

مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان هوم ایمن زیست‌فناور در ادامه گفت: «ویروس انکلوتیک علیه سرطان»، «واکسن کرونا مبتنی بر ویروس سرخک» و «واکسن کرونا مبتنی بر ویروس سرماخوردگی» از جمله تولیدات این شرکت است. این محصولات با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی تولید شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۴۲ کاندیدای ساخت واکسن در واحد ارزیابی بعد از کلینیک و ۱۵۶ کاندید ساخت واکسن در واحد ارزیابی پیش از کلینیک در دنیا اعلام آمادگی کرده‌اند که پیشروترین این کشورها، چین، آمریکا، آلمان، انگلستان، روسیه، هند، فرانسه، کوبا و قزاقستان هستند. به زودی ایران هم به این لیست اضافه می‌شود.

نگاهداری در ادامه بیان کرد: بعد از اثبات موفقیت‌آمیز بودن نتایج حیوانی این واکسن، وارد فاز انسانی می‌شود و به تولید انبوه خواهد رسید. این موضوع کام مردم که از بیماری کرونا خسته شده‌اند را شیرین می‌کند.