• خانه
  • علم و دانش
  • ستاری: شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها بهینه‌سازی انرژی را به ارمغان می‌آورند

ستاری: شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها بهینه‌سازی انرژی را به ارمغان می‌آورند

کیوسک خبر: امروز با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس ‌جمهوری، سامانه ملی پایش اطلاعات انرژی در ساختمان‌ رونمایی شد. سامانه‌ای که به مدد فعالان فناور یک شرکت دانش‌بنیان پیاده‌ شده و قرار است بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها و حفظ منابع کشور را به ارمغان بیاورد.

معاون علمی و فناوری رئیس ‌جمهوری در این مراسم با بیان این‌که بهینه‌سازی انرژی در ساختمان‌ها باید به یک فرهنگ عمومی بدل شود، افزود: بهینه‌سازی انرژی را می‌باید به یک ظرفیت تجازی تبدیل کنیم تا بخش خصوصی به میدان آمده و برای نوآوری‌های این حوزه سرمایه‌گذاری کند.

ستاری با اشاره به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های فعال در بهینه‌سازی انرژی گفت: این کسب‌وکارها نوآوری را در ذات خود دارند و نقشی اثربخش در ترویج فرهنگ بهینه‌سازی انرژی ایفا می‌کنند. بنابراین باید زیست‌بومی ایجاد شود تا به این حوزه ورود کنند اگر اقتصاد این فرآیند با مساعد کردن محیط تبدیل ایده‌ها به کسب و کار شکل بگیرد، شاهد تحول در ایجاد ارزش افزوده و اشتغال ضمن حفظ منابع ارزشمند انرژی خواهیم بود.

ضرورت ایجاد زمینه‌های ترغیبی و تشویقی

وی از آمادگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پیاده‌سازی ایده‌های نواورانه حوزه بهینه‌سازی انرژی به ویژه در ساختمان‌ها گفت و ادامه داد: رعایت این استانداردها نیازمند مشوق‌ها و حمایت‌هایی است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچون گذتشه از آن حمایت می‌کند. آماده‌ایم از شرکت‌های دانش‎‌بنیان و استارتاپ های حوزه انرژی ساختمان حمایت کنیم تا به این حوزه ورود پیدا کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به دربرگیرندگی بالای حوزه بهینه‌سازی انرژی اشاره کرد و گفت: نه تنها اقتصاد انرژی، بلکه حوزه‌های فناوری و خدمات در این چرخه نقش‌آفرین شده است. ارزش افزوده و درآمدهای این حوزه به قدری جذاب و رقابتی است که می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری طیف گسترده‌ای از استارتاپ‌ها در بخش انرژی ساختمان شود.

از بهینه‌سازی انرژی ساختمان‌ها حمایت می‌کنیم

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم رونمایی از سامانه پایش اطلاعات انرژی در ساختمان که در محل مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی رونمایی شد، بهینه سازی مصرف انرژی در کشور را یکی از اولویت‌های مهم قوانین و سیاست های کلی نظام به ویژه دربرنامه ششم توسعه دانست و گفت: سامانه پایش اطلاعات و انرژی ساختمان یکی از ابزارها، وسایل و لوازمی است که برای کنترل مصرف انرژی در ساختمان موردنیاز است که با همت دستگاه‌های مختلف و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد.

اسلامی با بیان این‌که از طریق این سامانه ساختمان‌های موجود از نظر وضعیت مصرف انرژی شناسایی می‌شوند، افزود: با حمایت‌ها و راهکارهایی که باید به صورت تعاملی میان شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در حوزه انرژی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می‌شود، برنامه‌ریزی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی و اجرای الزاماتی که برای کنترل مصرف در ساختمان‌ها اجرایی و نتیجه‌بخش خواهد شد.

وی با تأکید بر همکاری و همراهی صاحبان ساختمان‌ها برای موفقیت این طرح فناور گفت: صاحبان ساختمان و املاک باید مسئولانه نقش‌آفرینی کنند تا از بتوانند از تشویق‌هایی که وزارت نفت و وزارت نیرو برای مصرف انرژی برای آنها قائل می‌شوند، بهره‌مند شوند.

اسلامی با اشاره به ضرورت رعایت مقررات جدید ملی ساختمان در ساختمان‌های جدید الاحداث از شروع صدور پروانه ساختمانی گفت مقررات ملی ساختمان، تکالیف، زوایای مختلف کار و الزامات ساخت‌و‌ساز استاندارد را برای کاهش مصرف انرژی تعیین کرده است. مهندسان مشاور، طراحان ساختمان، سازندگان و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی همه مکلف هستند این الزامات مقررات ملی ساختمان را در محصولات خود و در اجرای بناها و تاسیسات رعایت کنند.

وزیر راه و شهرسازی بر همراهی شهرداری ها در اجرا و بهره برداری از این سامانه تاکید کرد و گفت: ساختمان های جدید الاحداثی که بتوانند برچسب انرژی دریافت کنند، ساختمان های استانداردی هستند که شهرهای آینده را تشکیل می دهند.

اسلامی گفت: کسانیکه در مصرف انرژی بهینه مصرف کردن را اولویت قرار می‌دهند نسبت به کسانیکه انرژی را بهینه مصرف نمی کنند بهره مندی بیشتری نسبت به مزایای انرژی خواهند داشت.

وی از تدوین مشوق‌ها برای رعایت کنندگان مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان گفت و ادامه داد:این سامانه هم‌اکنون در اختیار است و همه دستگاه ها مکلف به همراهی هستند و حرکتی در جهت ساماندهی مصرف انرژی در ساختمان ها آغاز می شود.

شهرداری تهران همراه با معاونت علمی و فناوری در بهینه‌سازی مصرف انرژی

در بخش دیگری از این مراسم، پیروز حناچی شهردار تهران شهردار تهران ادامه داد: بحث برقی کردن موتورهای دو چرخ، برقی کردن اتوبوس‌های شهر تهران و همچنین توسعه مسیرهای پیاده و دوچرخه جزو برنامه‌هایی است که با حمایت و همراهی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دنبال می‌کنیم.

وی همچنین گفت:‌ موضوع اجباری شدن بیمه در ساختمان هم یکی از سیاست‌های ما است و معتقدیم سازندگان با اهداف اقتصادی باید به سمت کاهش مصرف انرژی در ساختمان بروند.

حناچی با اشاره به ضرورت تدوین مشوق‌ها برای مالکان ساختمان‌های رعایت‌کننده بهینه‌سازی انرژی گفت: باید محدودیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی برای مصرف‌کنندگان بهینه و کسانی که مصرف بالاتری دارند در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به نرخ مصرف انرژی در کشورهای گوناگون و جایگاه ایران در این حوزه گفت: کشور چین با ۳.۲ میلیون تن، آمریکا با ۲.۲ میلیون تن و هند با ۹۰۰ هزار تن مصرف جزو بالاترین کشورها در جدول هستند. ایران اما با مصرف ۲۵۸ هزار تن در رده ۱۱ قرار دارد.

شهردار تهران همچنین از میزان مصرف سوخت در ترکیه گفت و ادامه داد: در ترکیه مصرف انرژی ۸.۵ برابر کمتر از ایران است چراکه هیچ یارانه‌ای به این بخش داده نمی‌شود و مالیات بر مصرف هم وجود دارد یعنی کسانی که مصرف بالاتری داشته باشند باید مالیات بیشتری بپردازند.

حناچی با اشاره به مصرف برق در تهران گفت: مصرف برق روزانه در تهران معادل ۲۰ هزار گیگابایت ساعت است که مشترکین خانگی با سهم ۷۵ درصدی بیشترین مصرف را دارند.

شهردار تهران متوسط مصرف گاز در تهران را ۷۷ میلیون متر مکعب معادل تولید سه فاز پارس جنوبی دانست و تأکید کرد: با توجه به این‌که عمده اتلاف انرژی در بخش خانگی برآورد شده است، می‌توان نقش این پروژه را در حفظ سرمایه‌های ملی، سودمند و اثربخش دانست.

وی با اشاره به برنامه‌های تهران برای کاهش مصرف انرژی گفت: شورای شهر وظایفی را تعیین کرده و در برنامه سوم شهر تهران مستقیم به کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌های اداری تجاری و خانگی اشاره شده است که البته موانع جدی بر سر مسیر وجود دارد.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در کاهش مصرف انرژی بحث واقعی شدن حامل‌های انرژی است ادامه داد: متاسفانه نمی‌توانیم با توجه به شرایط اقتصادی هزینه‌های بیشتری را به مردم تحمیل کنیم.

گام ارزشمند ایران در بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست

در بخش دیگری از این مراسم، کلودیو پروویداس نماینده مقیم برنامه توسعه عمران سازمان ملل به گام‌های ارزشمند ایران در حوزه محیط زیست و انرژی اشاره کرد و گفت کشور ایران با وجود تحریم‌ها توانسته است گام‌های بسیار خوبی در بهینه‌سازی انرژی، کمک به فناوری‌های سبز و محیط زیست بردارد و در این مسیر برنامه توسعه عمران سازمان ملل نیز از اجرای پروژه‌هایی مانند سامانه پایش انرژی ساختمان‌ها حمایت می‌کند.

نماینده مقیم برنامه توسعه عمران سازمان ملل متحد در ایران از هموار بودن مسیر توسعه فناوری‌های حوزه انرژی و محیط زیست با استفاده از ظرفیت‌های فناورانه ایران گفت: اجرای این پروژه گامی تاثیرگذار برای حفاظت از محیط زیست و کاهش مصرف انرژی است. این پروژه راهبری ضمن کمک به مصرف انرژی و کاهش هدررفت آن، ایجاد اشتغال و اقتصاد را به دنبال دارد.

ضرورت توجه جدی به مبحث انرژی ساختمان‌ها

اقبال شاکری نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی از اهمیت و ضرورت توجه به بهره‌وری انرژی در ساختمان‌ها گفت و ادامه داد: باید توجه داشت که بازدهی انرژی و راه‌کارهایی برای افزایش بازدهی در دوران ساخت حائز اهمیت بسیار بالایی است و باید به موضوع انرژی در ساخت ساختمان‌ها توجهی جدی شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس، بر ضرورت اجرایی‌سازی سازوکارهای توجه بخشی جامعه به موضوع بهینه‌سازی انرژی در ساختمان تأکید کرد و افزود: باید زمینه ایجاد معیارهای متضاد و متناقض که موجب می‌شود به موضوع بهره‌وری انرژی در ساختمان‌ها توسط ذی‌نفعان توجهی نشود، به کنار بروند. در ساخت یک ساختمان، زمان، هزینه و مسئله انرژی از اصلی‌ترین معیارهای در نظر گرفته شده حائز اهمیت بالایی است و راه‌کارهای نوآورانه می‌تواند این مشکل را حل کند.

اقدامی مبارک در تحقق عدالت عمومی

در بخش دیگری از این مراسم، مالک شریعتی نیاسر سخنگوی کمسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی، پیاده سازی پروژه پایش انرژی ساختمان ها را اقدامی مهم به سوی تحقق عدالت در حوزه انرژی دانست و افزود: در سیاست‌های کلی برنامه ششم باید در مصرف انرژی به یک دوم برسیم در حالی که ما در نرسیدن به این شاخص کم کاری هایی داریم و باید دستگاه‌های اجرایی برخی از مواد آیین نامه را در این زمینه رعایت کنند.

شریعتی نیاسر با بیان این که راه‌اندازی چنین سامانه‌ای یک کار ارزشمند و مبارک است گفت: باید در این شرایط بتوانیم یک عدالت اقتصادی در حوزه انرژی، میان دهک های جامعه و دستگاه ها ایجاد کنیم.

شریعتی نیاسر با تاکید بر این که باید توزیع انرژی در بین طبقات ثروتمند اصلاح شود تا ما برای ایجاد این نابرابری و از بین بردن آن به نفع طبقه محروم بتوانیم شکاف‌ها کاسته شود، ادامه داد: ما در این شرایط نیاز به یک قرارگاه عملیاتی فرادستی داریم و نقش دستگاه های اجرایی و حمایتی از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تحقق این موضوع اثربخش و راهبردی است.

سامانه شناسنامه انرژی در ساختمان

سامانه شناسنامه انرژی در ساختمان (BEID) سامانه‌ای تحلیلی و آماری است که با هدف بهبود علمکرد سیستم های انرژی در صنعت ساختمان طراحی شده است. این سامانه برای ثبت اطلاعات و داده های مربوط به کیفیت ساخت، تجهیزات مرتبط با پوسته ساختمان های جدید و پایش نحوه بهره برداری پس از اجرای راه‌کارهای بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان های موجود برای ذینفعانی چون سیاستگذاران، کاربران دولتی و سرمایه گذاران بخش خصوصی در بهیه سازی مصرف انرزی تهیه و راه اندازی شده است.

پروژه اصلاح سیاست ها و تحول بازار برای افزایش کارایی انرژی در بخش ساختمان با هدف افزایش کارایی انرژی ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری که خود منجر به کاهش انتشار آلاینده های محیط زیستی خواهد شد با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان ناظر ملی، برنامه عمران سازمان ملل متحد به عنوان ناظر بین المللی و کمک بلاعوض صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست، از آگوست ۲۰۱۶ میلادی شروع به کار کرده است.

این پروژه سه دستاورد دارد که عبارتند از: ۱. بررسی و بازبینی اسناد سیاستی، به منظور طراحی برنامه راهبردی و عملیاتی بین بخشی و اجرای آن، ۲. ارزیابی و صحت سنجی پروژه های پایلوت کارایی انرژی و محیط زیست در ساختمان های نمونه، ۳. ایجاد تحول در ساختار بازار انرژی بخش ساختمان با آموزش تمام ذینفعان زنجیره ارزش کارایی انرژی و محیط . بر همین اساس سامانه شناسنامه انرژی در ساختمان مربوط به دستاورد نخست این پروژه است که امروز رونمایی شد.

تجهیزات آزمایشگاهی و پرتابل ممیزی پوسته ساختمان

در روند پروژه بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان، آزمایشگاه انرژی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تجهیز شد. استفاده از این تجهیزات برای شرکت های خدمات انرژی، استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان فراهم خواهد شد. علاوه بر این آموزش های لازم برای بهره برداری از این تجهیزات که عمدتا برای انجام ممیزی های انرژی پوسته ساختمان به کار گرفته می شوند، توسط اساتید و متخصصان مرکز ارائه خواهد شد.

تجهیزاتی که در این مرکز به کار گرفته شده، از این قرار است: سرعت سنج (گوی داغ)، دستگاه پایش و تشخیص گاز شیشه های دوجداره، دستگاه قابل حمل تحلیل گاز، دستگاه اندازه گیری داده های آب و هوایی، دستگاه اندازه گیری قابلیت گسیل (گسیلندگی)، سیستم درب دمنده، حسگر صفحه ای بسیار حساس اندازه گیری جریان حرارت، ثبت کننده داده، دستگاه اندازه گیری قابلیت گسیل شوندگی، حسگرهای جریان حرارت انعطاف پذیر.