گروسی: آژانس بر فعالیت‌های ایران نظارت دائم دارد

کیوسک خبر: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به توانمندی‌های ایران در چرخه فناوری هسته‌ای از نظارت دائمی بازرسان این نهاد بر فعالیت‌های هسته ای صلح آمیز این کشور خبر داد.

«رافائل ماریانو گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با نشریه اتریشی «دی پرسه» در مورد موضوعاتی چون رقابت عربستان سعودی و ترکیه برای دستیابی به فناوری هسته ای، غنی سازی اورانیوم در ایران، برنامه هسته ای کره شمالی و نگرانی ها از استفاده نادرست از تسلیحات هسته ای گفت‌وگو کرد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بر اهمیت نظارت و حضور بازرسان در مکان هایی که در آنها فعالیت هسته ای انجام می شود، تأکید کرد و گفت: انرژی هسته ای نقش مهمی در مبارزه با تغییرات آب و هوایی دارد.

وی از این که ایران به غنی سازی اورانیوم خود در مقیاس گسترده ادامه می دهد، ابراز نگرانی کرد و ادعا کرد: ایران به غنی سازی اورانیوم در حد بالاتری از آنچه که متعهد شده، ادامه می دهد. این مقدار ماه به ماه در حال بیشتر شدن است.

به گفته مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای برنامه ایران نسبتاً توسعه یافته است و شامل یک چرخه سوخت هسته ای کامل است. این کشور همه مهارت ها را دارد، بنابراین بسیار مهم است که بازرسان آژانس انرژی اتمی در آنجا حضور داشته باشند.

گروسی اطمینان داد که فارغ از محدودیت های ناشی از همه گیری کرونا، بازرسان آژانس انرژی هسته ای به سراسر جهان سفر می کنند و در این راستا ‘گروهی از بازرسان دائماً در ایران هستند.’

در خصوص نگرانی از اینکه برنامه هسته ای ایران منجر به مسابقه تسلیحات هسته ای در منطقه از جمله با عربستان شود ، گروسی ابراز امیدواری که چنین چیزی وجود نداشته باشد. وی با این حال یادآور شد که تاکنون عربستان سعودی فعالیت هسته ای بسیار کمی داشته است. ‘به همین دلیل آنها در حال حاضر کمترین برنامه بازرسی را دارند. «اما سعودی ها برنامه های بزرگی دارند. آنها می خواهند ۱۰ راکتور هسته ای یا بیشتر بسازند. این مشکلی ندارد به شرطی که همه آنها بازرسی شوند.»

گروسی همچنین بر اهمیتی که از نظر وی، انرژی هسته ای برای محیط زیست ایفا می کند ، تأکید کرد و گفت: انرژی هسته ای با داشتن یکی از کمترین آلاینده های دی اکسید کربن، در حال حاضر نقش مهمی در مبارزه با تغییرات اقلیمی دارد. بر این اساس انرژی هسته ای ۱۱ تا ۱۴ درصد تقاضای جهانی انرژی ، ۲۰ درصد در ایالات متحده آمریکا ، ۷۰ درصد در فرانسه و در آلمان هنوز ۱۴ درصد از تقاضای انرژی را پوشش می دهد. اگر همه این راکتورها خاموش شوند ، تغییرات آب و هوایی سرعت بیشتری می گیرد.

وی با این حال خطرات انرژی هسته ای را نیز اجتناب ناپذیر دانست و اذعان کرد که هر فعالیت صنعتی خطراتی را به دنبال دارد. طی ۷۰ سال گذشته در ترازنامه انرژی هسته ای سه حادثه رخ داده است. اما این خطرات قابل مقایسه با حوادث دیگر نبوده به عنوان مثال در فوکوشیما کسی بر اثر نشت تشعشعات هسته ای نمرد در حالی که هزاران نفر به دلیل سونامی جان خود را از دست دادند.