مردم اطلاعات مربوط به فعالیت گسل هارا از مراجع تخصصی بگیرند

کیوسک خبر: رخداد بیش از ۱۸ خردلرزه به شکل خوشه‌ای در طی روزهای گذشته در جنوب فیروزکوه اظهار نظر غیر کارشناسی برخی افراد را به دنبال داشته از همین رو سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ضرورت اخذ اطلاعات از مراجع تخصصی و رسمی در این ارتباط و گسل ها را توسط مردم خواستار شد.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی سازمان مزبور، شهریار سلیمانی‌آزاد پژوهشگر لرزه زمین‌ساخت سازمان یاد شده، گفت: لازم است تاکید کنم جامعه علمی و مردم بهتر است تا هرگونه اظهار نظر پیرامون فعال شدن یا فعال سازی گسل‌ها را فقط از مرجع تخصصی آن یعنی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و نیز متخصصان لرزه زمین‌ساخت دریافت کنند.

وی تصریح کرد: انتظار می رودمراجع اجرایی، یافته‌های تشکیلات تخصصی رابه درستی بکار ببندند تا مانع تلفات انسانی و خسارات مادی شوند.

سلیمانی آزاد گفت:گستره رومرکزی این فوج زمینلرزه‌های ریز در فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری بخش خاوری شهر تهران بوده که پهنه تلاقی قطعه خاوری گسل مشا با بخش باختری پهنه گسلی فیروزکوه است.

فاصله محل رخداد این خردلرزه‌های متمرکز با پهنه رومرکزی زمینلرزه ۱۹ اردیبهشت ماه گذشته به بزرگی پنج و یک دهم و پسلرزه‌های متعاقب آن (در انتهای باختری قطعه خاوری گسل مشا) بیش از چهل کیلومتر است.

همچنین لرزه ای متوالی این دو مورد اخیر موجب ایجاد نگرانی در مورد احتمال رخداد زمینلرزه‌ای بزرگ بر روی این قطعه گسلی بزرگ و اصلی تقریبا خاوری-باختری شده است.

سلیمانی آزاد اضافه کرد: بررسی دقیقتر محل رومرکز خوشه خردلرزه های اخیر در جنوب فیروزکوه، ارتباط آن با پهنه گسلی NE-SW فیروزکوه می‌تواند منطقی باشد. این پهنه تلاقی گسلی، در چند سال پیش نیز تجربه گر رخداد چنین فوج زمینلرزه‌های کوچکی بوده که زمینلرزه بزرگی نیز در پی نداشت.

وی گفت: مساله خطرناک بودن قطعات مختلف گسل مشا، گسل فیروزکوه و دیگر گسل‌های جنبای پیرامون و درون تهران همواره به قوت خود باقی بوده و هست،زیرا گواه این مطلب سابقه لرزه‌خیزی به ثبت رسیده از آنهاست.

نکته قابل تامل برای تیم‌های تخصصی و فنی در تهران را شاید بتوان موضوع گسل‌های حوضه دور و نزدیک و اثرات متفاوت زمینلرزه‌های آنها بر روی ساخت‌وسازهای کوتاه و بلندمرتبه انجام شده بر روی آبرفت‌های ضخیم تهران عنوان کرد که مسلما نیازمند توجه ویژه است.