مصرف ویتامین D می‌تواند از عوارض جانبی ایمنی‌درمانی پیشگیری کند

کیوسک خبر: پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند که شاید بتوان با مصرف ویتامین D، از عوارض جانبی ایمنی‌درمانی پیشگیری کرد.

پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که شاید مصرف ویتامین D بتواند از عوارض جانبی درمان سرطان پیشگیری کند.

مهارکننده‌های ایمنی، به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند تا سلول‌های سرطانی را تشخیص دهد و بر آنها غلبه کند. اگرچه این روش‌ درمان، به بسیاری از بیماران کمک کرده‌ است و سابقه‌ای طولانی دارد اما می‌تواند عوارض جانبی از جمله التهاب روده بزرگ را به همراه داشته باشد.

دکتر “اسامه رحما”(Osama Rahma)، پژوهشگر موسسه سرطان “دانا فاربر”(Dana–Farber) و “مدرسه پزشکی هاروارد”(HMS) گفت: التهاب روده بزرگ ناشی از مصرف مهارکننده‌های ایمنی می‌تواند استفاده از داروهای نجات‌بخش را محدود کند و به قطع درمان منجر شود. در حال حاضر، درک کمی در مورد عوامل خطرزایی وجود دارد که شاید بتوان با اصلاح آنها از التهاب روده بزرگ پیشگیری کرد.

رحما و همکارانش طی پژوهش جدیدی، احتمال تاثیر ویتامین D را در کاهش التهاب روده بیمارانی که برای درمان سرطان خود، از مهارکننده‌های ایمنی استفاده می‌کردند، مورد بررسی قرار دادند. آنها این راهبرد را انتخاب کردند زیرا پژوهش‌های پیشین نشان‌ داده‌اند که ممکن است ویتامین D بر سیستم ایمنی بدن افراد مبتلا به اختلالات خودایمن و بیماری التهابی روده اثر بگذارد.

این پژوهش روی ۲۱۳ بیمار مبتلا به ملانوما انجام شد که بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷، مهارکننده‌های ایمنی دریافت کرده بودند. ۳۷ نفر از بیماران، به التهاب روده بزرگ مبتلا بودند. ۶۶ نفر از بیماران پیش از آغاز درمان با مهارکننده‌های ایمنی، ویتامین D دریافت کردند. بیمارانی که ویتامین D دریافت کردند، ۶۶ درصد کمتر در معرض ابتلا به التهاب روده بزرگ قرار داشتند.

این آزمایش روی یک گروه دیگر شامل ۱۶۹ بیمار نیز انجام شد که ۴۹ نفر از آنها به التهاب روده مبتلا بودند. مصرف ویتامین D در این گروه موجب شد که امکان ابتلا به این بیماری، ۵۴ درصد کاهش یابد.

رحما افزود: شاید یافته‌های ما در مورد ارتباط میان ویتامین D و کاهش امکان ابتلا به التهاب روده بتواند بر پژوهش‌های آینده نیز اثر بگذارد. مصرف ویتامین D باید بیشتر آزمایش شود تا شاید بتواند یک روش ایمن، قابل دسترسی و کم‌هزینه برای پیشگیری از سمی شدن دستگاه گوارش در اثر ایمنی‌درمانی باشد و تاثیر درمان با مهارکننده‌های ایمنی را در بیماران مبتلا به سرطان افزایش دهد.

این پژوهش، در مجله “CANCER” به چاپ رسید.