چاووش اوغلو: با تحریمهای یکجانبه آمریکا علیه ایران مخالفیم

کیوسک خبر: وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه رئیس جمهوری این کشور بعد از بحران کرونا به ایران سفر می‌کند از مخالفت آنکارا با تحریمهای واشنگتن علیه ایران خبر داد.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در استانبول اعلام کرد که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری این کشور بعد از بحران کرونا به تهران سفر خواهد کرد.

چاووش اوغلو با اشاره به بحران پاندمی کرونا تاکید کرد، کرونا نشان داد که ما نیاز به همکاریهای بیشتر داریم و آنکارا آماده افزایش همکاریهای خود با ایران در مبارزه به کرونا و دیگر مسائل است.

چاووش اوغلو همچین از قصد دو کشور برای آغاز مجدد پروازها بین ایران و ترکیه از اول ماه آگوست ۲۰۲۰ خبر داد.

وی از مخالفت آنکارا با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه همسایگان ترکیه از جمله ایران خبر داد و گفت: صلح و ثبات در ایران برای ما مهم است. ما مخالف تحریم‌های یکجانبه هستیم. در واقع پاندمی کرونا به ما نشان داد که جهان نیازمند همکاری و یکپارچگی بیشتری است.

وی در پاسخ به سوالی درباره بحران لیبی از رایزنی میان روسای جمهور ترکیه و روسیه درباره این بحران و تلاش دو کشور برای برقراری آتش بس در لیبی خبر داد و گفت که مسکو و آنکارا در زمینه برقراری آتش بس در لیبی اختلافات اساسی ندارند.

چاوش اوغولو همچنین تاکید کرد که گفت‌وگوها درباره لیبی در سطوح مختلف در ابعاد سیاسی و فنی در جریان است.

وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد که برقراری آتش بس در لیبی برای شروع مذاکرات برای حل سیاسی بحران ضروری است.

چاووش اوغلو درباره بحران سوریه و ادلب نیز حرف زد و گفت که قبل از برگزاری نشست آستانه به میزبانی ایران، احتمال برگزاری این نشست به صورت ویدئو کنفرانس هم وجود دارد.

وزیر خارجه ایران نیز در این نشست با اشاره به همکاریهای دو کشور در مبارزه با کرونا از افزایش همکاریها میان دو کشور در آینده خبر داد.

وی همچنین از دولت و ملت ترکیه به خاطر همکاری با ایران برای مقابله با تحریمهای یکجانبه آمریکا علیه کشورمان قدردانی کرد.

وی گفت که دیدار با چاووش اوغلو درباره بازگشایی مرزهای تجاری دو کشور رایزنی کرده است و از باز بودن مرزهای برای انتقال کالا بین دو کشور و دیگر فعالیتهای تجاری خبر داد.

ظریف که روز گذشته برای یک دیدار دو روزه عازم استانبول ترکیه شده است همچنین اعلام کرد که ارسال گاز ایران به ترکیه مجددا از اول ماه ژوئن از سر گرفته خواهد شد.

ظریف همچنین گفت که با همتای ترکیه‌ای خود درباره مساله افغانستان، لیبی، یمن و طرح اشغال کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی نیز رایزنی کرده است.