امتحانات پایه نهم و دوازدهم قطعا حضوری است/ ترمیم رتبه‌بندی معلمان نیاز به مصوبه دولت دارد

کیوسک خبر: وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در اولین روز بازگشایی مدارس بین ۱۰ تا ۱۵ درصد دانش‌آموزان در مدارس حضور یافتند، گفت: امتحانات پایان سال پایه‌های نهم و دوازدهم قطعا حضوری است.

نشست خبری محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش امروز در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش در شرایطی برگزار شد که امروز، دومین روز بازگشایی یک‌ماهه مدارس است.

حاجی‌میرزایی با اشاره تعطیلی مدارس در ایام کرونا، اظهار کرد: «کرونا» بخش‌های مختلف اعم از اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزش را در کشورها با وقفه و مشکلاتی مواجه کرد و ما نیز از همان روزهای اول در مواجهه با این جریان، آموزش‌های تلویزیونی و سپس آموزش مجازی را برگزار کریم.

اتمام آموزش محتوای تمام دروس تا پایان اردیبهشت

وی ادامه داد: تا پایان اردیبهشت تمام محتوای آموزشی ارائه می‌شود و با استقبال خوبی از سوی دانش‌آموزان مواجه بودده است؛ به طوری که بیش از ۲۷ میلیون بار محتوای این دروس دانلود شده است.

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: با توجه به اینکه آموزش‌های تلویزیونی یک سویه است و نیاز به ارتباط تعاملی داریم، همچنین رفع اشکال، کنترل تکالیف و ارزشیابی انجام شود، سامانه آموزشی دانش‌آموزان(شاد) را راه‌اندازی کردیم که تاکنون ۱۲.۵ میلیون دانش‌آموز، ۹۸ درصد مدیران و بیش از ۸۲ درصد معلمان در آن عضو شده‌اند.

وی افزود: برای آن دسته از دانش‌آموزانی که دسترسی به گوشی هوشمند برای استفاده از شبکه «شاد» را ندارند، روش‌های دیگر را پیش‌بینی کردیم و آموزش با تولید بسته‌های خودآموز و توزیع آن پیگیری شد؛ البته برخی معلمان با حضور در روستاها و آموزش به دانش‌آموزان، مأموریت‌های خود را انجام دادند.

روز گذشته بین ۱۰ تا ۱۵ درصد دانش‌آموزان به مدرسه رفتند

وزیر آموزش و پرورش به بازگشایی یک‌ماهه مدارس اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه در حال نزدیک شدن به پایان سال هستیم و نیاز داریم که نسبت به آموزش‌ها و میزان دسترسی دانش‌آموزان به آموزش اطمینان حاصل کنیم، فرصت یک‌ماهه بازگشایی مدارس مطرح شد.

وی اضافه کرد: بر اساس گزارشی که داشتیم دیروز بین ۹۵ تا ۱۰۰ درصد معلمان در مدارس حضور داشتند و بین ۱۰ تا ۱۵ درصد دانش‌آموزان به مدارس رفتند البته در برخی مناطق به خصوص روستایی، جمع بیشتری از دانش‌آموزان بر اساس پروتکل‌های بهداشتی حضور یافتند.

حاجی‌میرزایی با اشاره به ضدعفونی کردن مدارس گفت: مدارس به طور کامل ضدعفونی شدند و تمهیدات و اقدامات لازم پیش‌بینی شده است؛ گزارشی که دیروز گرفتیم، امیدبخش است و خانواده‌ها و دانش‌آموزان حداکثر مراقبت را می‌کنند و اگر خدای ناکرده، با چنین وضعیتی مواجه شویم، امکان پاسخگویی دقیق‌تری میسر شود.

رسیدگی به اعتراضات معلمان مدارس غیردولتی درباره عدم پرداخت حقوق

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت معلمان مدارس غیردولتی و امنیت شغلی آنان و اینکه برخی مؤسسان به خاطر مطالبه حقوق در ایام با آنها قطع همکاری کردند، اظهار کرد: معلمان مدارس غیردولتی تحت حمایت ما هستند و مؤسسان این مدارس موظف هستند که حقوق آنها را به طور کامل پرداخت کنند و اگر تأخیر در پرداخت حقوق باشد، به طور کامل رسیدگی می‌شود.

وی ادامه داد: در ازای این خدماتی که مؤسسان مدارس غیردولتی ارائه می‌کنند، تسهیلاتی را درنظر گرفتیم و به ازای هر یک از کارکنان که حفظ کرده و حقوق آنها را پرداخت می‌کنند، از تسهیلات وام کم‌بهره به میزان ۱۶ میلیون تومان بهره‌مند می‌شوند.

حاجی‌میرزایی تصریح کرد: سامانه‌ای را پیش‌بینی کردیم که در صورت مشاهده تخلف، می‌توان در آن درج کرد و در شورای نظارت، بررسی و برخورد می‌شود.

وی در خصوص شایعه بازگشایی مدارس به دلیل فشار مافیای مدارس غیردولتی، گفت: این هم شایعه است؛ درصد مدارس غیردولتی کمتر از ۱۵ درصد است و منطق اینکه چرا مدارس را بازگشایی کردیم، بیان شد چرا که با توجه به نزدیک شدن به پایان سال تحصیلی، باید مطمئن می‌شدیم که هیچ دانش‌آموزی مشکل آموزشی ندارد البته این بازگشایی با تصمیم ستاد ملی کرونا بوده است.