رویترز: آمریکا دانشمند ایرانی را آزاد می‌کند

کیوسک خبر: خبرگزاری رویترز گزارش داد: انتظار می‌رود آمریکا سیروس عسگری دانشمند ایرانی را پس از تبرئه شدن از اتهامات اسرار تجاری آزاد کند.

یک مقام آمریکایی و یک مقام ایرانی به رویترز گفتند که عسگری پس از دریافت مجوز پزشکی برای ترک آمریکا آزاد خواهد شد.

مقام ایرانی به رویترز گفت، عسگری ممکن است بخشی از تبادل نادر زندانیان میان ایران و ایالات متحده که دشمن همدیگر هستند، باشد. منابع ایرانی به رویترز گفتند که تهران آماده شرکت در تبادل است.

ابوالفضل مهرآبادی دیپلمات ایرانی که معاون بخش حافظ منافع تهران در سفارت پاکستان در واشنگتن است، گفت: عسگری ۵۹ ساله که آزمایش کرونا وی حدود ۱۰ روز پیش مثبت اعلام شده بود، تحت مراقبت پزشکی مقامات مهاجرت ایالات متحده قرار دارد و در انتظار دریافت مجوز سلامتی است.

مهرآبادی افزود، ما در حال همکاری با اداره مهاجرت آمریکا هستیم تا در اسرع وقت وی را به ایران بازگردانیم.

سخنگوی مهاجرت و گمرک ایالات متحده (ICE) از ارائه زمان مشخص برای آزادی دانشمند ایرانی خودداری اما تأیید کرد که در صورتی که وی مجوز پزشکی مسافرت را دریافت کند، اقدامات اعزام وی انجام خواهد شد.

دکتر سیروس عسگری استاد دانش مواد و مهندسی، در دادگاه فدرال از اتهام “ربودن اسرار تجاری مرتبط با کارش در دانشگاه اوهایو” تبرئه شد، اما به رغم آنکه همه اتهامات دولت آمریکا در دادگاه رد شد، اداره مهاجرت این کشور وی را همچنان در زندان نگه داشته است.

عسگری پیشتر گفته بود زندان آلکساندریا در لوِئیزیانا که وی در آنجا زندانی است پایین‌ترین سطح بهداشت و نظافت را دارد و پیوسته شمار بیشتری زندانی به آنجا آورده می‌شوند بی‌آنکه راهبردی برای کاهش خطر ابتلا به کروناویروس در کار باشد.