اتهام‌زنی قاضی فدرال به ایران در خصوص ناپدید شدن مأمور «اف بی آی»

کیوسک خبر: یک قاضی فدرال بدون ارائه هرگونه سند و مدرکی، در خصوص ناپدید شدن مأمور سابق «اف بی آی» که در سال ۲۰۰۷ سفری ادعایی به کیش داشته، اتهاماتی را به ایران وارد کرد.

در سیزدهمین سالگرد ناپدید شدن «رابرت لوینسون» افسر سابق «اف بی آی» که آمریکا مدعی شده است در سال ۲۰۰۷ برای تحقیق درباره قاچاق سیگار به جزیره کیش سفر کرده بود، یک قاضی فدرال، بدون هرگونه سند و مدرک، ایران را مسئول ربودن و شکنجه لوینسون خواند.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن تایمز» در این خصوص گزارش داد، «تیموتی کلی» قاضی دادگاه فدرال روز گذشته (دوشنبه) با متهم کردن ایران گفت: «این پرونده، که خانواده لوینسون علیه جمهوری اسلامی ایران به دلیل گروگانگیری و شکنجه طبق “قانون استثنای تروریسم برای مصونیت‌ حاکمیت خارجی” مطرح کرده‌اند، تا حد زیادی مربوط به این موضوع می‌شود که آیا رژیم ایران این اقدامات وحشیانه را انجام داده است یا خیر. دادگاه بدون قید و شرط به این نتیجه رسید که این کشور چنین کاری کرده است».

لوینسون از کارکنان بازنشسته پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) بوده است که رسانه‌های غربی مدعی هستند در سال ۲۰۰۷، در جزیره کیش ناپدید شده است.

برخلاف برخی ادعاها مبنی بر اینکه لوینسون برای تجارت به کیش سفر کرده، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در دسامبر ۲۰۱۳ فاش کرد که وی به طور محرمانه برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا یا همان «سیا» کار می‌کرده است و برای جمع‌آوری اطلاعات به ایران سفر کرده بود.

این خبرگزاری آمریکایی در گزارش سال ۲۰۱۳ خود نوشت که در پی ناپدید شدن لوینسون، چندین تحلیلگر سیا بخاطر فرستادن لوینسون به ایران از کار اخراج و چندین نفر دیگر تنبیه انضباطی شده‌اند.

این قاضی فدرال در شرایطی چنین اتهاماتی را به ایران وارد کرده است که مقامات ایرانی بارها تأکید کرده‌اند که لوینسون را بازداشت نکرده‌اند و هرگونه دخالت در ناپدید شدن وی را رد کرده‌اند.

خانواده لوینسون از جمله همسر وی و هفت فرزندش در سال ۲۰۱۷، علیه ایران شکایت کردند و خواستار دریافت غرامت ۱.۵ میلیارد دلاری از ایران شدند.

در پی شکایت خانواده لوینسون از ایران، «عباس موسوی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اظهارات خانواده لوینسون مبنی بر اینکه اسنادی در اختیار دارند که ایران لوینسون را جاسوس می‌دانسته و نیروهای قضایی ایران آن را دستگیر کرده‌اند را یک ادعا خواند و افزود: این ادعاست.

از طرف دیگر، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز گذشته در سیزدهمین سالگرد ناپدید شدن این مأمور سابق اف بی آی با اتهام زنی به ایران مدعی شد که تهران در موضوع لوینسون شفاف عمل نمی‌کند و پاسخگو نیست.

وی تصریح کرد: «۱۳ سال است که رژیم ایران، در اختیار داشتن هرگونه اطلاعات درباره محل نگهداری و وضعیت لوینسون را رد کرده است. این ادعاها (ایران) بی اعتبار است».

این دیپلمات آمریکایی همچنین در ادامه از ایران خواست که این مأمور سابق اف بی آی را آزاد کند و گفت که خانواده لوینسون از عدم اطلاع درباره وضعیت وی رنج می‌برند و در این خصوص توضیح زد: « ایران باید تعهدات خود را انجام دهد و با ایالات متحده همکاری کند تا آقای لوینسون را بازگرداند».

مقام‌های آمریکایی بارها در خصوص ناپدید شدن این مأمور سابق اف بی آی به ایران اتهام زده‌اند و همچنین چندین بار جوایزی را برای اطلاعاتی که به پیدا شدن لوینسون منجر شود، تعیین کرده‌اند و در یکی از این موارد یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در سال گذشته میلادی اعلام کرد که دولت این کشور برای اطلاعاتی که منجر به پیدا شدن رابرت لوینسون، مامور سابق اف‌بی‌ای شود بیست میلیون دلار جایزه در نظر گرفته است.