گروه ویژه اقدام مالی ایران را در لیست سیاه قرار می‌دهد

کیوسک خبر: روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد گروه ویژه اقدام مالی (FATF) ایران را در لیست سیاه خود قرار سیاه قرار می‌دهد

بر این اساس، این روزنامه با استناد به منابع آگاه خود اعلام کرد این تصمیم پس از آن گرفته شد که کشور‌های اروپایی تصمیم گرفتند در این روند به آمریکا ملحق شوند.

بدین ترتیب در صورتی که ایران در لیست سیاه این گروه قرار بگیرد فشار‌ها بر بانک‌ها و شرکت‌های خارجی که با تهران همکاری می‌کنند تشدید خواهد شد. این در حالی است که به دلیل تحریم‌های آمریکا، تقریبا تمامی بانک‌های بین المللی از همکاری با ایران خودداری می‌کنند.

وال استریت ژورنال مدعی شد کشور‌های اروپایی به وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده اند از فشار و سخت گیری بیشتر بر ایران در موضوع تصویب لوایح اف‌ای تی اف حمایت می‌کنند و خواستار قرار گرفتن تهران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی هستند.

گروه ویژه اقدام مالی در سال ۱۹۸۹ در پاریس توسط سران گروه هشت (G8) و با مأموریت ادعایی پولشویی تأسیس شد. سران گروه جی-۸ ضرورت تشکیل چنین نهادی را یکسان کردن مقررات بانکی و مبارزه با پولشویی عنوان کردند. در سال ۲۰۰۱ و بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر، آنچه «تأمین مالی تروریسم» خوانده شده در دستور کار فعالیت‌های گروه ویژه اقدام مالی FATF قرار گرفت. نظارت بر عملکرد شبکه بانکی در سطح جهانی و در سطح کشورها، رسالت اصلی FATF محسوب می‌شود.

با وجود این، مواضعی که مقام‌های آمریکایی ابراز می‌کنند نشان می‌دهد آن‌ها FATF را ابزار مناسبی برای اعمال هر چه موثر تحریم‌ها علیه کشور‌های ناهمسو با سیاست‌های آمریکا می‌دانند. پیشتر چهار سناتور آمریکایی در نامه ای به این گروه مدعی شدند ایران با گذشت دو سال از تعلیق اقدامات تقابلی هنوز تغییری در رویه‌هایش ایجاد نکرده است و باید هر چه سریع تر به لیست سیاه این گروه وارد شود.