ساخت برگ‌های مصنوعی با الهام از دنیای واقعی

محققان به تازگی با الهام از دنیای واقعی، موفق به ساخت برگ‌های مصنوعی شدند که می‌تواند دی‌اکسیدکربن هوا را جذب و به اکسیژن تبدیل کند.

به گزارش کیوسک خبر، گیاهان نیروگاه‌های کوچک شگفت‌انگیزی هستند که نور خورشید، آب و کربن‌دی‌اکسید را به انرژی تبدیل می‌کنند. سال‌هاست که انسان‌ها در تلاش برای تقلید از گیاهان برای ساخت برگ‌های مصنوعی هستند اما نتوانستند به طور کامل این کار را انجام دهند.

 

براساس گزارش «نیواطلس»، در حال حاضر محققان دانشگاه «ایلینوی» در شیکاگو نسخه جدیدی از این برگ‌های مصنوعی را طراحی کردند که همانند برگ‌های طبیعی دی‌اکسید کربن را از هوا جذب و به اکسیژن و سوخت‌های ترکیبی تبدیل می‌کند.

 

پیش از این نخستین برگ‌های مصنوعی در سال ۲۰۱۱ در هاروارد ساخته شد که از نور خورشید استفاده می‌کرد تا آب را به گازهای هیدروژن و اکسیژن تبدیل کند. البته نسخه مشابه دیگری نیز برای تولید الکتریسیته، سوخت‌های مایع، کود و حتی دارو ساخته شد.

 

اکنون محققان دانشگاه «ایلینوی» در شیکاگو یک دستگاه فتوسنتزی مصنوعی طراحی کردند که با کپسول شفافی پوشانده شده است. لایه بیرونی آن یک غشای نیمه نفوذپذیر است که از صمغ آمونیاک چهار واحده ساخته شده که با آب پر می‌شود. در نتیجه این دستگاه تحت شرایط آزمایشگاهی دی‌اکسید کربن را جذب و آن را به اکسیژن تبدیل کرد.