چین ۱۰ میلیون نفر را در سال ۲۰۱۹ از فقر نجات می دهد

چین اعلام کرده است که در راستای پیشبرد برنامه فقرزدایی سالانه در کشور، در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز ۱۰ میلیون نفر را از فقر نجات خواهد داد.

به گزارش کیوسک خبر، تارنمای یی سی چین روز چهارشنبه گزارش کرد شورای دولتی در تازه ترین نشست خود به ریاست ‘لی که چیانگ’ نخست وزیر این کشور این برنامه را مورد تایید قرار داده و افزوده است احتمال می رود شمار کسانی که امسال از فقر نجات می یابند از این رقم نیز بالاتر برود.

دولت چین می گوید بر اساس برنامه پنج ساله توسعه موفق شده است دستاوردهای چشمگیری در فقرزدایی داشته باشد و شمار کسانی که سال ۲۰۱۸ میلادی از فقررهایی یافتند به ۱۳ میلیون و ۸۶۰ هزار نفر رسیده که از پیش بینی ها فراتر رفته است.

دولت چین امیدواری زیادی دارد که پس از ۴۰ سال اصلاحات و سیاست درهای باز بتواند تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی فقر را در کشور ریشه کن کرده و به تاریخ فقر این کشور پایان دهد و جامعه چین وارد دوره نسبتا مرفه شود.

در ۵ سال گذشته بیش از ۸۰ میلیون نفر از جمعیت کشور که عمدتا روستایی بودند و بیش از ۷۰۰ میلیون نفر از جمعیت فقیر روستایی چین در ۴۰ سال گذشته، به دنبال اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز، از فقر و تهیدستی نجات یافته اند.

‘لیو یونگ فو’ رئیس دفتر مبارزه با فقر شورای دولتی چین پیش‌بینی کرده است تا سال ۲۰۲۰ همه جمعیت فقیر روستایی چین از فقر نجات پیدا کنند و دیگر شاهد فقر در کشور نباشیم.

او تاکید کرد در ۴۰ سال گذشته نرخ فقر در روستاهای چین از ۹۷.۵ درصد کاهش یافته و به کمتر از ۲ درصد در حال حاضر رسیده است.

لیو با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۳۰ میلیون نفر از جمعیت چین در فقر به سر می‎برند تاکید کرد برای تحقق هدف فقرزدایی کامل تا سال ۲۰۲۰ هنوز دو سال مانده است.

به گفته وی ساخت منازل جدید برای جمعیت فقیر بی خانمان که در سیزدهمین برنامه پنج ساله (۲۰۲۰-۲۰۱۶) چین تعهد شده است، باید تا سال ۲۰۱۹ خاتمه یابد.

وی از تلفیق راهبرد بازسازی حومه شهر و کاهش فقر خبر داد تا توانایی بهبود و توسعه معیشت جمعیت فقیر ارتقا یابد و از بازگشت این جمعیت به فقر مجدد جلوگیری شود.

افزایش درامد سرانه جمعیت فقیر به چهار هزار یوان، نداشتن نگرانی در مورد خوراک و پوشاک، برخورداری از آموزش همگانی، خدمات درمانی پایه و مسکن امن از جمله شاخص های مبارزه با فقر در چین است.